sunnuntai 19. toukokuuta 2019

Mietteitä meistä ja muista

Juokseminen merkitsee monelle ihmiselle eri asiaa kuin esimerkiksi minulle. Minulle juokseminen merkitsee eri asiaa kuin monelle muulle.

Nettikirjoittajista (blogeista ja keskustelupalstoilta, facebookistakin) löytyy monenlaista kynämiestä- ja naista. On juoksijaa ja "juoksijaa", asiantuntijaa ja "asiantuntijaa". Yksi kehuu pystyvänsä juoksemaan 800 metriä 55-vuoden iässä alle 2 minuutin, mutta ei tee sitä. Selitys on se, etä paikat ei ole kunnossa tai ei ole riittävän kiinnostavaa kisaa kun ei ole vastusta. Mutta olipa syy mikä tahansa, niin ei silti juokse. M55-sarjan SE on 2.07 noin niinkuin mittatikuksi...
Toinen kehuu että on 2.40-marakunnossa, mutta ei juokse kun kun on "telakalla" tai syy on sitten joku muu, on mikä on. Kolmas haukkuu kaikki harrastajajuoksijat luusereiksi, hänen mielestään ei ole mitään järkeä siinä, että juostaan maratoneja yli kolmen tunnin aikaan ja sitten kehutaan suorituksiaan. Itse ei kuitenkaan ole juossut maratonia edes alle 3.20.

Nuo yllä mainitut ovat tottakai ääripäitä.

Itse aloitin aikanaan juoksuharrastuksen terveyden takia, ylipainoa uhkasi tulla (olin kylläkin vain 90-kiloinen/177 cm) ja portaissakin puuskututti. Sukurasituksen takia heräsin elintapoihini, jotka eivät oikein olleet terveellisiä. Suvussa on sydänsairauksia, verenpainetautia yms. Juoksuharrastukseni ei kyllä estänyt tautien puhkeamista minussa, mutta luulen että se kuitenkin pelasti henkeni. Tunnistin oireet ajoissa.

Nyt juoksen pääasiassa omaksi ilokseni. Totta kai sitä jonkin sortin kunnioitusta odottaa, kun 42,2 km on saanut suoritettua. Ja kiitos positiivisesta palautteesta, sitä on toki tullut.

On kuitenkin ihmisiä, joille 4 tunnin maraton-taaperrus herättää vähättelyä, eikö tuo nyt parempaan pysty. Mulle 30-60 km viikkokilsat ei ole kyllä mitään "älyttömiä" kilsoja, olisi kyllä jos olisi numero yksi siinä edessä eli yli 130 km/vko. Juoksin lauantaina maratonin nro 36, aikaa meni 4.16 ja melko puhki olin maaliin tullessani. Yksi kaveri oli kuulemma kommentoinut juoksuani, että sieltä se tulee tuommoisessa kunnossa ja noin hitaasti vaikka kehuu juosseensa älyttömiä kilsoja esim matolla talvella. Tottahan se on, olen kehunut juosseeni 26 tai 30 km matolla tämän vuoden puolella, useammin kuin kahdesti, joo.. Ne on "älyttömiä" kilsoja matolla juostuna, ehkä.. Silti en ole juossut kuin 911 km tämän vuoden aikana. Se tekee vain noin 45 km/viikko. "Oikeat" juoksijat juoksee yli 100 km/vko, minä olen juossut parhaallakin viikolla alle sen, toki joku viikko on mennyt yli sadan kilometrin jos lasketaan esim lauantai-perjantai viikoksi. Yhtä kaikki, keskiarvo on 45 km. Ei ole älytön kilometrimäärä se.

Olin ennen kisaa tiedostanut sen että olen noin neljän tunnin kunnossa. Olenkin. NOIN. Aloitin eilen kuntooni nähden liian kovaa, keli oli kuuma ja niin edelleen (tekosyitä lisää jos haluat). Suoritus kesti silti 4.16 eikä se muuksi muutu. Eilen olin 4.16-kunnossa. Silti se on minusta NOIN 4 tuntia, ei esimerkiksi noi kolme tai noin viisi.

Minulla ei ole haaveita juosta enää alle 3.30, ei ainakaan tänä vuonna. PITÄISI painaa yli 10 kiloa vähemmän, treenata kuin pieni eläin, enemmän ja laadukkaammin. Ei minusta siihen ole, ei ainakaan niin kauan kun käyn päivätöissä. Kuluneella viikolla autoon tuli 1200 km. Työpäivät oli pitkiä, mutta ne ovat välttämättömiä. Asuntovelkaa on eikä sitä kuuluisaa lottovoittoakaan ole tullut. En ole ammittilaisurheilija eikä minusta sellaista tulisikaan, vaikka rahaa olisikin.

Kanssajuoksijoitten ja varsinkin valmentajien luulisi osaavan pitää turpansa kiinni silloin kun massatapahtumassa joku tulee maaliin ajassa 4.10 - 4.20 tai vaikkapa 5:50. He (me) ovat massatapahtumissa välttämätön "paha". Ilman näitä juoksijoita tapahtumissa olisi kovin vähän juioksijoita ja ne kuihtuisivat pois ihan taloudellisten reaaliteettien takia.

Terveisiä lukijoilleni, teitä ei ole paljoa, mutta tiedätte että kirjoittelen muistiinpanoja pienelle porukalle, osin myös itselleni. Ikää on nyt 56 vuotta, kohta 57. Kovat menijät ovat puolta nuorempia kuin minä ja ovat harrastaneet juoksua puolet elämästään, minä vasta 12 vuotta. Aloitin 45-vuotiaana.

Seuraava maraton on viimeistään syksyllä juostava ruskamaraton. Sinne on tarkoitus saada sellainen kunto, että aika painuu lähemmäksi neljää tuntia. Pitänee nostaa viikkokilsat yli 50 kilometrin 45 km asemesta. Riitääköhän noin älyttömät kilometrit?


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti